Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) 2 1
Înapoi la lista articole
Curtea Europeana de Justitie da mana libera la interzicerea pauzei de odihna de 45 de ore in camion

08.02.2017

Curtea Europeana de Justitie da mana libera la interzicerea pauzei de odihna de 45 de ore in camion

https://transplace.eu/ro/articles/curtea-europeana-de-justitie-da-mana-libera-la-interzicerea-pauzei-de-odihna-de-45-de-ore-in-camion-5899d662bb04fa74298b47ab

Nr 277/14.02.2017
Catre: Guvernul Romaniei
In atentia: Domnului Prim-ministru Sorin Grindeanu
Spre stiinta: Comisia de Dialog Social
Domnului Ministru Gabriel Petrea
Ministerul Transporturilor
Domnului Ministru Razvan Alexandru Cuc
Solicitare interventie fata de politica protectionista a statelor vest-europene
In ultimul timp, mai ales dupa ce in UE a devenit legal cabotajul si pentru firmele est-europene , s-au intensificat vocile guvernelor vest-europene care reclamau concurenta neloiala si asa numitul "dumping social" est-european. Asa au ajuns legislatiile nationale ale Germaniei, Frantei, Belgiei, Italiei, Austriei sa adopte legislatii APARENT in favoarea angajatilor in domeniul de transport, insa in subsidiar, reprezentand o restrictie a liberei circulatii a serviciilor.
Romania a derat la UE si a semnat Tratatul de Aderare, care contine principii simple, raportate sectorului de transport respectiv cele raportate la libera circulatie a bunurilor si a serviciilor respectiv la faptul ca legislatiile trebuie sa fie simple, bazate pe niste echilibru prin evitarea distorsiunilor.
Nu avem voie astfel sa "faramitam" un concept unional, doar de dragul protectionismului national al unor state membre UE. O legislatie trebuie sa fie simpla, usor de urmat, fara devieri artificiale. O legislatie a "raurilor" trebuie sa contina trei elemente simpe ...raul izvoraste in munti, curge la vale si se varsa in ocean..., iar in UE exista conceptul de LIBERA circulatie a serviciilor ...
Recent, CJUE a emis o hotarare care poate da peste cap INTREAGA ramura de transport al UE, deoarece dispune explicit interdictia de a FORTA soferii sa-si petreaca pauza normala saptamanala de 45 de ore in cabina autovehiculului de transport :
https://transplace.eu/ro/articles/curtea-europeana-de-justitie-da-mana-libera-la-interzicerea-pauzei-de-odihna-de-45-de-ore-in-camion-5899d662bb04fa74298b47ab
Pe 2 februarie 2017, Curtea Europeana de Justitie a raspuns, prin Avocatul General, ca „nu poti forta soferul sa isi efectueze pauza saptamanala lunga in cabina camionului”. Aceasta decizie este primita si interpretata diferentiat, in functie de care parte "a baricadei" ne situam.
Noi, ca reprezentanti ai transportatorilor romani, credem ca, in conformitate cu aceasta decizie, un sofer angajat al unei firme romanesti (sau al oricarui alt stat membru
UE), POATE DECIDE SINGUR daca isi va petrece timpul de odihna normala saptamanala de 45 de ore la bordul unui autovehicul prevazut cu facilitati pentru odihna, INDIFERENT de legislatia nationala a unui stat membru UE .
In consecinta, rugam interventia Dumneavoastra cu celeritate pe langa Comisia Europeana, ca in norma de aplicare a acestei decizii sa fie inclus si dreptul soferului de a opta pentru petrecerea pauzei la bordul autovehiculului.
Motivatia este simpla, soferul, printre altele, conform fisei postului, pe langa activitatea de conducere auto, este si gestionarul marfurilor transportate si este raspunzator atat pentru integritatea marfurilor, cat si pentru cea a autovehiculului pe care il conduce. In acest fel, atunci cand petrece timpul de odihna, el in fapt este si un protector (paznic) al bunurilor transportate. Daca legislatia sociala europeana , Reg.CE 561/2006 nu ar obliga soferul la efectuarea unei pauze saptamanale normale de 45 de ore si daca legislatiile nationale nu ar avea restrictii de circulatie de weekend, coroborate cu inactivitatea firmelor la sfarsit de saptamana, situatii care de obicei se suprapun, atunci fluxul de transport marfa nu ar fi atat de vizibil oprit odata cu pauzele saptamanale obligatorii ale soferilor.
A impune o obligativitate soferilor de a abandona autovehiculul impreuna cu marfa transportata in parcari fara paza, fara garantarea sigurantei autovehiculelor si a marfurilor de la bordul acestora si acoperirea extra costurilor provocate de catre autoritatile nationale care impun odihna in afara autovehiculelor cu ocazia odihnei saptamanale normale nu reprezinta altceva decat o legislatie protectionista menita sa avantajeze vadit transportatorii din tara emitenta a actului normativ. In consecinta, prin aceasta masura se obstructioneaza libera circulatie a serviciilor.
Revenind la "strategia protectionista si anticoncurentiala" a tarilor vest-europene ale UE, trebuie sa remarcam tendinta concertata de a impune un salar minim garantat si acelor soferi care sunt angajatii altor state UE si desfasoara activitati de transport FISCALIZATE SI IMPOZITATE in tara in care isi are sediul firma de transport. Consideram asta ca o interventie BRUTALA in economia noastra nationala, interventie efectuata de o alta tara membra UE ! A devenit o practica pentru tot mai multe tari UE vest-europene , sa elaboreze proceduri stufoase, greu de respectat si de armonizat cu o activitate care se doreste relativ simpla ...
Pentru sectorul transporturi rutiere intr-o Europa "chipurile" unita, soferii au atatea obligatii nationale de respectat (uneori reglementarile "batandu-se cap in cap"), incat putem considera ca ne intoarcem in "evul mediu", unde pentru traversarea fiecarui pod, pentru deplasarea prin fiecare teritoriu, pentru dreptul de a ajunge din A in B erai supus la fel de fel de taxe, biruri, norme, reglementari speciale locale, uneori trebuia sa "porti basca"... "alteori era interzis", in functie de "imparatia" pe care o traversai ...
Fractionarea , "superbirocratizarea" vadit protectionista, sicanele artificiale, discriminarea mascata, tendentionalitatea reglementarilor unor tari UE, motivatiile puerile si unilaterale ale unor reglementari nationale din unele tari vest-europene, fac aproape imposibila desfasurarea in conditii firesti, urmand conceptul de libera circulatie a serviciilor in interiorul UE, a activitatii normale de transport a firmelor romanesti.
Incepem incet sa ne punem intrebarea :
- Oare ce Uniune Europeana suntem ? Oare asta a semnat Romania cand a semnat Tratatul de Aderare a Romaniei la Uniunea Europeana ?
In consecinta, cerem interventia ferma a Guvernului Romaniei pe langa autoritatile de la Bruxelles, in sprijinul unei ramuri a economiei romanesti, care furnizeaza cca. 5% din PIB-ul Romaniei.
Asteptand raspunsul dumneavoastra, va multumim anticipat si va asiguram de intreaga noastra deschidere pentru o colaborare in interesul economic general al Romaniei.
Cu stima,
Mayer Siegfried – Secretar General Adjunct
Federatia Operatorilor Romani de Transport

Înapoi la lista articole