Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) 2 1
Înapoi la lista articole
Adresa Presidentie si Guvern

16.03.2016

Ca urmare a taraganarii nejustificate a reducerii preturilor RCA , iata adresa comuna a patronatelor FORT, UNTRR, APTE2002, ARTRI, AOTRA si COTAR catre Presedintele Romaniei, Primul Ministru, Camera Deputatilor, Senat si Comisia de Buget-Finante a Senatului :

"
Catre :
GUVERNUL ROMANIEI

Domnului Dacian Julien CIOLOS - Prim-ministru

Ref.: Respingerea proiectului de modificare a legii RCA motivata de nesolutionarea cererii de reducere a tarifelor actuale

Stimate Domnule Prim-ministru,

In numele asociatiilor transportatorilor rutieri de marfuri si persoane din Romania, va semnalam situatia grava cu care se confrunta industria noastra, determinata de cresterea exagerata si total nejustificata a nivelului primelor RCA pentru firmele romanesti de transport. Aceasta situatie aduce in pragul falimentului o industrie care s-a dezvoltat in ultimii 25 de ani exclusiv pe baza capitalului privat romanesc.

Ce inseamna aceasta industrie pentru economia Romaniei:
- 170.000 autovehicule comerciale licentiate pentru transportul rutier de marfuri si persoane;
- 220.000 de angajati ai firmelor de transport rutier,
- 150.000 de angajati in servicii conexe, logistica, depozitare, unitati service si distributie piese de schimb, asigurari;
- 4,5% pondere în PIB-ul Romaniei.

Industria de transport rutier este supusa in mod repetat unor socuri economice greu de suportat. Astfel, cresterea de pret la carburanti prin aplicarea supraaccizei de 7 eurocenti pe litru si impunerea unei cresteri explozive, total nejustificate, a tarifelor de prima RCA in ultimele 6 luni, ii reduc drastic competitivitatea fata de firmele straine.

Desi cresterea de tarife a fost reclamata de catre transportatori inca din luna septembrie 2015, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) inca nu o recunoaste deschis si nu a luat niciun fel de masuri ca sa impuna asiguratorilor revenirea la tarifele fundamentate pe baze actuariale, conform prevederilor legale. Dupa cinci luni de disctii, in care asociatiile transportatorilor rutieri de marfuri si persoane din Romania au prezentat ASF dovezi concrete ale faptului ca tarifele RCA au fost majorate exagerat si nejustificat in ultimul an, ASF refuza sa recunoasca aceasta evidenta grava, protejand interesele asiguratorilor in mod indirect, dar eficient.
Consiliul Concurentei a confirmat in urma anchetei realizate in cadrul companiilor de asigurari ca in perioada iunie 2015 - ianuarie 2016, tarifele de prima RCA pentru transportul de marla au crescut între 19% - 183%, iar pentru transportul de persoane cresterile au ajuns la 226%.
Este datoria noastra sa atentionam ca fara adoptarea urgenta a masurilor necesare pentru remedierea imediata, aceasta situatie va conduce la falimentul firmelor mici de transport rutier, care detin peste 60% din piata, precum si la migrarea firmelor de transport rutier in alte tari (de exemplu, in Bulgaria impozitul pe profit este de 10%, impozitul pe dividende este de 5%, iar prima de asigurare este sub 1000 de euro la categoriile de autovehicule pentru care in Romania este peste 2600 euro la bonus zero).
In consecinta, cresterea exploziva a tarifelor RCA va conduce la scaderea drastica a numarului de asigurati, ceea ce va crea o presiune tot mai mare pe sistemul de asigurari din Romania, riscand ca sistemul RCA sa devina inoperabil prin colapsare.
Sub pretextul cautarii de solutii la aceastä grava problema, ASF a trimis in Parlament un nou Proiect de Lege privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule (RCA), fara a tine cont insa de aspectele fundamentale reclamate de transportatorii rutieri, respectiv cresterea aberanta a tarifelor.
In aceste conditii, asociatiile semnatare, care reprezinta intregul sector romanesc al transporturilor de marfuri si persoane solicita interventia dumneavoastra urgenta, potrivit calitatii si prerogativelor de Prim-Ministru, pentru:
- reducerea tarifelor RCA, prin obligarea asiguratorilor si a ASF la respectarea prevederilor legale privind fundamentarea tarifelor de prima RCA pe baze actuariale depuse la autorizare ca furnizori si notificarea acestora conform termenelor legale;
- restituirea operativa a primelor incasate de catre asiguratori pentru toate cazurile in care nu au fost respectate conditiile legale de fundamentare si notificare in termen a modificarilor de tarife pe ultimul an;
- respingerea actualului proiect de lege depus de catre ASF spre consultare si aprobare pana cand continutuI acestuia nu va avea ca baza de discutie recunoscuta de toate partile motivele care au condus la explozia tarifelor pentru transportatorii rutieri din ultimele 6 luni, inclusiv reflectarea intocmai a exigentelor legale referitoare la buna gestiune si controlul pietei RCA din Romania.
Este evident ca forma actuala a proiectului sprijina in mod clar interesele asiguratorilor, in detrimentul transportatorilor si a celorlalte categorii de proprietari persoane fizice obligati la achizitia de poIite RCA, motiv pentru care asociatiile semnatare resping cu fermitate proiectul propus.
Aprobarea legii nu rezolva problema esentiala din piata RCA, respectiv cresterea gradului de cuprindere in asigurare, reducerea daunelor din vatamari corporale sau reducerea fraudei pe segmentul RCA, masuri care ar putea conduce la reducerea tarifelor, pana la un nivel mediu de 1.100 euro pentru vehiculele comerciale peste 7,5 t, 500 de euro pentru 5 t si 95 de euro pentru autoturisme.
Asociatiile transortatorilor rutieri de marfuri si persoane din Romania se vad nevoite sa atraga atentia asupra faptului ca asiguratorii si ASF nu au respectat legislatia care guverneaza aceasta activitate, nu au asigurat transparenta argumentelor privind daunalitatea neacoperita care ar fi determinat cresterile aberante. ASF ii protejeaza pe asiguratori sub pretextul protectiei pietei de asigurari, nerespectand principalele prevederi legale pe baza carora orice tarif de prima RCA se fundamenteaza pe baze actuariale si orice modificare se notifica, conforrm Art. 21 din Norma 23/2014.
Pe aceasta cale solicitam Comisiei pentru Buget, Finante, Activitate Bancara si Piata de Capital din Senatul Romaniei sa dispuna ASF solutionarea problemelor semnalate, in principal reducerea tarifelor pentru evitarea falimentarii transportatorilor romani prin transferul de profituri uriase catre asiguratori , sa echilibreze si sa transparentizeze conditiile de fundamentare ale tarifelor si sa oblige asiguratorii la restituirea sumelor incasate ca prime de asigurare nejustificate legal.
In masura in care Comisia pentru Buget, Finante, Activitate Bancara si Piata de Capital din Senatul Romaniei nu se va implica urgent in solutionarea imediata a acestei probleme acute a industriei transporturilor rutiere, ne rezervam dreptul de a intreprinde toate actiunile legale necesare pentru restabilirea normalitatii, inclusiv actiuni de protest.
Va multumim anticipat pentru celeritatea cu care, cu siguranta, veti da curs prezentului demers.
Cu deosebita consideratie,
FORT, UNTRR, APTE2002, COTAR, ARTRI, AOTRA "

Înapoi la lista articole